sobota, 6 grudnia 2014

HA!ART 46 (2/2014) LITERATURA EKSPERYMENTALNA (recenzja)


Eksperymenty są potrzebne. Napędzają rozwój nauki i tym samym jakość naszego życia. Bez prób, czasem dziwnych i początkowo niezrozumiałych, stalibyśmy w miejscu. Podobnie jest z literaturą. Dreptanie w kółko, posługiwanie się tylko ogranymi motywami i formami, nie prowadzi do rozwoju. Sztuka ulega skostnieniu, upodobniając się do węża Uroborosa, połykającego własny ogon. Czasem też potrzebujemy odmiany, powiedzenia “dość” utartym schematom, bez których, zdawałoby się, literatura nie może istnieć.Wtedy przychodzi czas na eksperyment, powiew świeżości, czegoś nowego.
Temu zagadnieniu właśnie poświęcony jest 46. numer magazynu Ha!art. Twórcy biorą tym razem na warsztat literaturę eksperymentalną, by przybliżyć nam nieznany jeszcze w Polsce nurt pisarski. Jednocześnie numer jest pokłosiem podróży do USA, będącej kolebką literatury eksperymentalnej.

Numer jest bardzo zróżnicowany. Nie wyczerpuje oczywiście tematu, ale powinien znacznie ułatwić nam żeglugę po morzach literatury eksperymentalnej i być dobrym wstępem dla osób, które dopiero zainteresowały się tematem. W środku znajdziemy wywiady z twórcami, szereg ciekawych felietonów i oczywiście fragmenty, które najlepiej zilustrują czym jest ten nowy trend w pisaniu. 
Bardzo inspirująca jest rozmowa ze Steve`em Zultanskim, którego Pad (planowany polski tytuł: Interes) wyda w 2015 roku Korporacja Ha!art. Zultanski zasłynął z projektu, polegającego na  skatalogowania wszystkich obiektów w swoim mieszkaniu, które podnosił... no właśnie, zgadnijcie czym. Dla ciekawych załączono fragment utworu Zultanskiego Agonia. 

W numerze znajdziemy też fragment, wydanego niedawno przez Ha!art Zegara światowego, z którym warto się zapoznać, interesujący artykuł Jessici Pressman o śmierci książki, oczywiście sylwetki twórców a nawet komiks. Nie będę opisywać wszystkiego, a jest co poczytać. Powiem tylko, że dzięki lekturze czasopisma uświadomiłem sobie, że nie miałem dotychczas pojęcia jak wieloma środkami wyrazu przekazać można słowo pisane.

Inna sprawa, jeśli chodzi o praktyczną przydatność niektórych z form. Z tym bywa różnie. Wątpię też, by w najbliższej przyszłości literatura eksperymentalna stała się tak popularna, by zastąpić miała tradycyjne środki wyrazu. Jednak jest to zjawisko na tyle ciekawe, zataczające coraz szersze kręgi, mające już dość spore grono odbiorców, że warto się z nim zapoznać bliżej. Być może kiedyś ten nurt zagości u nas, a wtedy będziemy przygotowani.

Spis treści 
• Wstęp - Aleksandra Małecka, Piotr Marecki
• Sylwetki twórców
• Raport: Nowe maszyny powieściowe: Nanowatt i Zegar - Nick Montfort
• 16 map(random.choice, [[„Literatura”, „Poezja”], [„generatywna”, „algorytmiczna”]])- Jakub Jagiełło
• Zegar światowy (fragment)- Nick Montfort
• Rondo - Nick Montfort
• Estetyka książkowości - Jessica Pressman
• Wywiad ze Steve'em Zultanskim
• Agonia (fragment), Steve Zultanski
• Wywiad z Ayą Karpińską
• Między kartką a ekranem? – Aleksandra Małecka, Piotr Marecki
• Katastrofy w języku. Wprowadzenie do poezji Stephanie Strickland - Monika Górska-Olesińska
• Wiersze Łamiąc mandalę, Siedem (fragment) i Modele katastrof i bezpieczne ścieżki – Stephanie Strickland
• Z Providence do Implementation - wywiad z Nickiem Montfortem i Scottem Rettbergiem
• Tu - Richard McGuire
• Pustka - Paweł Jarodzki
• Program Międzynarodowego Festiwalu Literackiego Ha!wangarda

Postdyscyplinarny magazyn o kulturze współczesnej
Ha!art  46 (2/2014)
Wydawca: Korporacja Ha!art
Ilość stron: 120
ISSN: 1641-7453


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz