poniedziałek, 18 maja 2015

Broadchurch - Erin Kelly (zapowiedź)

Rankiem 19 lipca na plaży w Broadchurch, nadmorskim kurorcie w hrabstwie Dorset, znaleziono ciało 11-letniego chłopca, Danny’ego Latimera. Kryminolodzy oceniają, że został zamordowany w nocy między dziesiątą wieczorem a czwartą nad ranem. Szokująca zbrodnia głęboko wstrząśnie społecznością niewielkiego miasteczka, a śledztwo poprowadzone przez komisarza Aleca Hardy’ego oraz sierżant Miller, ujawni niejeden sekret jego mieszkańców.

Telewizyjny Broadchurch (reż. James Strong, Euros Lyn, emisja na kanale ITV) zgromadził przed ekranami telewizorów dziesięciomilionową publiczność. Główne role zagrali Olivia Colman (sierżant Ellie Miller) oraz David Tennant (komisarz Alec Hardy). Wyróżniony nagrodą BAFTA i nominowany do Nagrody Emmy, został jednogłośnie okrzyknięty przez prasę i widzów „najlepszym brytyjskim serialem kryminalnym ostatnich lat” („The Telegraph”). Ożywione dyskusje i dywagacje widzów – w pracy, w domach, w mediach społecznościowych – co do tego, kto zabił 11-letniego Danny’ego Latimera, z odcinka na odcinek urastały do rangi dyskusji narodowej. Serial doczekał się też amerykańskiego remake’u – Gracepoint, w którym zmieniono zakończenie filmu.

Od serialu do powieści
Stworzenie wersji powieściowej serialu powierzono 38-letniej Erin Kelly, autorce poczytnych thrillerów psychologicznych. Kelly znała już wtedy serial. Zabawna historia – wspomina – w trakcie pierwszego odcinka siostra wysłała mi SMS-a: „To coś w twoim stylu. Mogłabyś napisać taką książkę”. Po wyemitowaniu ostatniego dostałam mejla od mojego agenta literackiego. Dowiedziałam się, że wydawca szuka autora do książki opartej na serialu. Zaproszono mnie na rozmowę i napisałam kilka rozdziałów opisujących pierwsze sceny z serialu. Po miesiącu przyszła odpowiedź. Pozytywna! Chrisowi Chibnallowi, który był autorem scenariusza i producentem wykonawczym serialu, spodobał się mój styl oraz rola, jaką przypisałam pejzażowi. W filmie był to bardzo ważny element. Uwielbiam historie, które nie mogłyby się zdarzyć w innym miejscu. Broadchurch jest jedną z nich.

Broadchurch - oficjalna powieściowa wersja serialu trafi do polskich księgarń 18 czerwca. W przygotowaniu są tłumaczenia na języki duński, francuski, hiszpański, holenderski, niemiecki, portugalski, rosyjski, turecki i włoski. Polskie wydanie w przekładzie Marty Kisiel-Małeckiej ukaże się nakładem Wydawnictwa Literackiego.


Tytuł: Broadchurch
Autor: Erin Kelly
Wydawca: Wydawnictwo Literackie
Data premiery: 18.06.2015

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz